Prof. Dr. Angelika Neuwirth

[zusammen mit Michael A. Sells], Qurʾānic Studies Today,  London und New York: Routledge 2016.

Scripture, Poetry and the Making of a Community. Reading the Qur’an as a Literary Text, Oxford: Oxford University Press 2015.

Koranforschung – eine politische Philologie?, Berlin: De Gruyter, 2014.

Der KoranBd. 1: Frühmekkanische Suren, Berlin: Verlag der Weltreligionen 2011.

Denkraum Spätantike. Nora Schmidt, Nora Katharina Schmid, Angelika Neuwirth (Hg.), Episteme in Bewegung. Beiträge zur einer transdisziplinären Wissensgeschichte, Bd. 5., Wiesbaden: Harrassowitz 2016. 

„Eine ‚religiöse Mutation der Spätantike‘: Von tribaler Genealogie zum Gottesbund. Koranische Refigurationen pagan-arabischer Ideale nach biblischen Modellen“, in Almut-Barbara Renger und Isabel Toral-Niehoff (Hg.), Genealogie und Migrationsmythen im antiken Mittelmeerraum und auf der arabischen Halbinsel, Berlin: Edition Topoi 2014, S. 201–230.

„The Challenge of Biblical Passion Narratives: Negotiating, Moderating and Reconstructing Abraham’s Sacrifice in the Qur’an“, in: Constanza Cordoni und Gerhard Langer (Hg.), Narratology, Hermeneutics, and Midrash. Jewish, Christian, and Muslim Narratives from the Late Antiquity through to Modern Times, Wien: Vienna University Press 2014, S. 251–263.

„Die ‚Entdeckung des Bösen‘ im Koran? Überlegungen zu den Versionen des koranischen Dekalogs“, in: Andreas Speer und Guy Guldentops (Hg.), Das Gesetz – The Law – La Loi, Berlin: De Gruyter 2014, S. 179–200.

„Der Koran ‚europäisch‘ gelesen: Überlegungen zum spätantiken Horizont des Koran“, in: Ayşe Başol und Ömer Özsoy (Hg.), Geschichtsschreibung zum Frühislam. Quellenkritik und Rekonstruktion der Anfänge, Berlin: EB-Verlag 2014, S. 21–48.

„Qur’anic Studies and Historical-Critical Philology. The Qur’an’s staging, penetrating, and eclipsing Biblical tradition“, Annual Meeting International Qur’anic Studies Association, 21.11.2014.

„Scripture, Poetry, and the Making of a Community: Reading the Qur’an as a Literary Text“, The Institute of Ismaili Studies, London, 20.10.2014.

„Reading Sūrat al-Isrā’ as a Testimony of the Qur’anic Supersession of the Moses Paradigm“, The Institute of Ismaili Studies, London, 20.10.2014.

„Desiderate der aktuellen Koranforschung“, Konferenz Desiderate der aktuellen Koranforschung, Stiftung für islamische Studien, Berlin, 17.10.2014.

„Two Hermeneutics – Unreconciled? Some Observations about the Political Dimension of the Qur’ān“, Kongress Horizonte der Islamischen Theologie / Horizons of Islamic Theology, Frankfurt, 02.09.2014.

„Shared Hermeneutical Venues (via Causalitatis and via Eminentiae) in Biblical Wisdom Texts and in the Qur’an? Divine Speech in the Book of Job and in the Qur’anic Creation Records“, Tagung Forschungsfelder Jüdischer Kulturgeschichte / Research Fields of Jewish Cultural History, Zentrum für Jüdische Kulturgeschichte der Universität Salzburg, Salzburg, 9.05.2014.

„The Qur’an as a Text of Late Antiquity“, The University of Edinburgh, School of Literatures, Languages and Cultures, 30.04.2014.

„The Discovery of Writing – Reflected in the Qur’an“, University of St Andrews, Oriental School, 28.04.2014.

„An Epistemic Revolution in Arab Late Antiquity: The Qur’anic Discovery of Writing“, Simon Fraser University, Vancouver (Kanada), 27.03.2014.

„Reading the Qur’an Diachronically“ Merkaz-e Adyan, Qom (Iran), 20.02.2014.

„Exegese im Koran – Exegese zum Koran: Textpolitik unter wechselnden politischen Voraussetzungen“, im Rahmen der Ringvorlesung „Exegese“, EDRIS, Göttingen, 03.02.2014.

Kurs im Theologischen Studienjahr der Dormitio Abtei Jerusalem, Jerusalem, 06.–23.01.2014.

„Locating the Qur’an in the Epistemic Space of Late Antiquity“, Jahrestagung des SFB 980Transcultural Entanglements and Global Perspectives in the Pre-Modern World, Berlin, 13.07.2013.