Prof. Dr. Viktoria Tkaczyk

„Archival Traces of Applied Research: Language Planning and Psychotechnics in Interwar Germany”, in: Technology and Culture(Special Issue „Listening to the Archive. Sound Data in the Humanities and Sciences”, hg. v. Carolyn Birdsall und Viktoria Tkaczyk), 2019 (im Erscheinen).

„Akustisches Gedächtnis“, in: Handbuch Sound: Geschichte – Begriffe – Ansätze, hg. v. Daniel Morat und Hansjakob Ziemer, Stuttgart: J.B. Metzler, 2018, S. 20– 24.

„Écouter en Cercle(s). Le Drame parlé et les architectes du son entre 1750 et 1830“, in: Le son du theatre, hg. v. Marie-Madeleine Mervant-Roux und Jean-Marc Larrue, Paris: CNRS Éditions, 2016, S. 91–115.

(mit Daniel Morat und Hansjakob Ziemer), „Einleitung“, in: Hör-Wissen im Wandel. Zur Wissensgeschichte des Hörens in der Moderne,hg. v. DFG-Netzwerk „Hörwissen im Wandel“, Berlin, New York: Walter de Gruyter Verlag, 2017, S. 1–19.

„Bühne Grammophon Rundfunk: Hochsprache im Wandel“, in: Hör-Wissen im Wandel. Zur Wissensgeschichte des Hörens in der Moderne,hg. v. DFG-Netzwerk „Hörwissen im Wandel“, Berlin, New York: Walter de Gruyter Verlag, 2017, S. 123–152.

„Which Cannot Be Sufficiently Described by My Pen: The Codification of Knowledge in Theater Engineering, 1480–1680”, in: The Structures of Practical Knowledge: Toward Early Modern Science,hg. v. Matteo Valleriani. Dordrecht: Springer, 2017, S. 77–114.

„L'École d'ingénierie scénique de Giulio Parigi, 1608-1680“, in: Artefact. Techniques, histoire et sciences humaines, (Special Issue: „Pre-modern history of technology“, hg. v. Lilian Hilaire-Pérez und Marie Thébaud Sorger), 2017, 4, S. 99–117.

„Whose Larynx Is It? Fields of Scholarly Competence around 1900”, in: The Two Cultures Revisited; the Sciences and the Humanities in a longue durée Perspective(Forum Section History of the Humanities, hg. v. Fabian Krämer), 2018, 3/1, S. 57–73. 

(mit Stefan Weinzierl), „Architectural Acoustics and the Trained Ear in the Arts: A Journey from 1780 to 1830“, in: The Art of Listening and its Histories: New Approaches to a History of Music Listening, 1800–Present, hg. v. Hansjakob Ziemer und Christian Thorau. Oxford: Oxford University Press, 2019, S. 231–254.

„The making of acoustics around 1800, or how to do science with words“, in: Performing knowledge, 1750–1850, hg. v. M. H. Dupree, & S. B. Franzel, Berlin [u.a.]: De Gruyter 2015, S. 27–55.

„Sound/Klang“, in: Metzler Lexikon Theatertheorie (2., aktualisierte u. erw. Aufl.), hg. v. E. Fischer-Lichte, D. Kolesch und M. Warstat, Stuttgart [u.a.]: Metzler 2014, S. 329–332.

„Listening in circles: spoken drama and the architects of sound, 1750–1830“, in: Annals of Science 71/3 (2014), S. 299–334.

„Soliloquies and their Media: A Long History“, Autorenworkshop Sound Objects in Flux: Knowledge, Science, Heritage (Leendert van der Miesen, Rebecca Wolf, Viktoria Tkaczyk), Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte Berlin / SFB „Episteme in Bewegung“ / Deutsches Museum, München (15.09.18).

„Plattenfunde aus dem Berliner Lautarchiv: Psychotechnik und Sprachplanung in den 1920er Jahren“, Ringvorlesung Philologie in Bochum/Philology goes Bochum, Universität Bochum (12.06.18).

„Reshaping the Humanities and Sciences: The Berlin Lautabteilung in the 1920s”. Princeton University Department of German (Thomas Y. Levin) (16.11.17).

„Inner Listening in the Early Twentieth–Century Lab: Readers, Concertgoers, and Theater Audiences,” Graduate Seminar, Harvard University Department of Music (Carolyn Abbate) (15.11.17).

„Whose Larynx is it? Fields of Scholarly Competence around 1900”, Meeting of the Society for the History of the Humanities, University of Oxford, Somerville College, 28.–30.09.17. (29.09.17).

„Matter and Auditory Memory, Paris, 1880–1900”, Konferenz After Idealism: Sound as Matter and Medium in the 19thCentury, University of Cambridge, UK (David Trippett) (17.03.17).

„Selbstgespräche: Ein Forschungsbericht, 1960–1880”, Kolloquium Wissenschaftsforschung, ETH Zürich (Michael Hagner) (03.03.17).

„Testing Future Ears: Psychotechnics and Language Planning in Interwar Germany,” History of Science Annual Meeting, Atlanta, Georgia, 04.–06.11.16 (04.11.16).

„Amphitheater der Vormoderne: Wissensfiguren aus Holz und Stein“, Jahrestagung des SFB 980 Figurales Wissen. Medialität, Ästhetik und Materialität von Wissen in der Vormoderne“ (02.–04.07.2015), Bode-Museum Berlin, (04.07.2015).

„Sound Studies within and across the History of the Humanities and Sciences“, Center for History of the Humanities and Sciences (Prof. Dr. Rens Bod, Prof. Dr. Jeroen van Dongen, Prof. Dr. Julia Kursell), Universiteit van Amsterdam, (02.06.2014).

„Theatre Acoustics: On Sound Rays and Sound Waves“, Séminaire „L'analogie et les techniques – l’image du son: analogies entre son et image“ (Prof. Dr. Sophie A. de Beaune, Prof. Dr. Liliane Hilaire-Pérez, Dr. Koen Vermeir), Laboratoire SPHERE, CNRS, Paris, (09.05.2012).