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Prof. Dr. Dr. h.c. Christoph Markschies

God's Body. Jewish, Christian, and Pagan Images of God, Waco: Baylor University Press, 2019.

Gottes Körper. Jüdische, christliche und pagane Gottesvorstellungen in der Antike, München: Beck, 2016.

Rationalization in Religions. Judaism, Christianity and Islam, ed. by Yohanan Friedmann and Christoph Markschies on behalf of the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities and the Israel Academy of Sciences and Humanities, Berlin/Boston: De Gruyter, 2019.

Valentinianism: New Studies, ed. by Christoph Markschies and Einar Thomassen, Nag Hammadi and Manichaean Studies 96, Leiden u.a. 2019.

Die antiken christlichen Apokalypsen in den ‚Antiken christlichen Apokryphen‘, hg. v. Simon Danner, Emiliano Fiori, Christoph Markschies u. Stefanie Rabe. In: Zeitschrift für Antikes Christentum 20 (2016) [Themenheft 1 des Jahrgangs mit Beiträgen der Herausgebenden und anderen].

„Gospel of Truth – Some New Insights on the History of Valentinianism on the Basis of a New Analysis of Genre, Context and Content“, in: Nag Hammadi à 70 Ans. Qu’avons appris? Nag Hammadi at 70: What have we learned? (Colloque international, Québec, Université Laval, 29–31 mai 2015), hg. v. Louis Painchaud et al., Bibliothèque Copte de Nag Hammadi. Section Études 10, Leuven u. a.: Peeters 2019, S. 69–82.

„Origen of Alexandria: The Bible and Philosophical Rationality, or: Problems of Traditional Dualisms“, in: Rationalization in Religions. Judaism, Christianity and Islam, hg. v. Yohanan Friedmann u. Christoph Markschies im Auftrag der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften und der Israel Academy of Sciences and Humanities, Berlin/Boston: De Gruyter 2019, S. 63–73 (ebenso: Einleitung, S. 1–4).

„Models of Relation between ‘Apocrypha’ and ‘Orthodoxy’. From Antiquity to Modern Scholarship“, in: The Other Side. Apocryphal Perspectives on Ancient Christian ‘Orthodoxies’, hg. v. Tobias Nicklas, Candida R. Moss, Christopher Tuckett u. Joseph Verheyden, NTOA/StUNT 117, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2017, S. 13–22.

„Offene Fragen zur historischen und literaturgeschichtlichen Einordnung der Nag-Hammadi-Schriften“, in: Die Nag-Hammadi-Schriften in der Literatur- und Theologiegeschichte des frühen Christentums, hg. v. Jens Schröter u. Konrad Schwarz unter Mitarbeit von Clarissa Paul, Studien und Texte zu Antike und Christentum 106, Tübingen: Mohr Siebeck, 2017, S. 15-35.

„Christian Gnosticism and Judaism in the First Decades of the Second Century“, in: Jews and Christians in the First and Second Centuries: The Interbellum 70-132 CE, hg. v. Joshua Schwartz u. Peter Tomson, CRINT 15, Leiden u. a.: Brill 2017, S. 340–354.

„Christliche Gnosis als Philosophie? Chancen und Probleme eines traditionsreichen Forschungskonzepts“, Gastvortrag am Seminars für Griechische und Lateinische Philologie der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, 20.01.2020.

„Das Heilige Land in den Prologen, Hypothesen und sonstigen Beigaben zu den antiken Ausgaben der kanonisch gewordenen Evangelien“, Tagung Beyond Canon. Extracanonical traditions and the Holy Land. Texts, Rituals, and Material Culture in Late Antique Palestine, 2.-5.07.2019.

„Christliche Gnosis als Philosophie? Chancen und Probleme eines traditionsreichen Forschungskonzepts“, Kolloquium Das antike Christentum als Philosophie? Leistung und Grenzen einer philosophiehistorischen Betrachtung einer Religion, 25.-26.05.2019.

“‘Gnostic Apocalypses‘ between ‘Judaism‘ and ‘Christianity‘: The example of the Apocalypse of Adam of Chenoboskion”, Roundtable Discussion: When is a ‘Jewish’ (apocryphical) text considered to be a ‘Christian’ text?, 17.-18.05.2019.